woensdag 31 oktober 2012

'AAI OVER JE BOL'

Jaren geleden had iemand het met zichzelf veel te kwaad. Een onomkeerbare beslissing lag in het verschiet. Ik was niet zijn Counselor maar kende hem uit een andere tijd en schreef hem onderstaand gedicht. Gelukkig kan hij het nog steeds zelf lezen en uitdragen. Ik voel mij gerustgesteld. Hier is de aai over jouw bol.

Aai over je bol

Vandaag wil ik niet meer verder, moet je weten,
Ik wil ook niet meer mijn naam heten,

Morgen gaat het vast weer beter met mij,
Misschien is het dan als gisteren want toen was ik o zo blij,

Eergisteren zag ik het niet meer zitten,
Ik bleef maar op mezelf en mijn omgeving fitten,

Nee, dan vorige week toen ging het pas echt slecht,
Ik wist het zeker; van mij komt niks terecht,

Ach en volgende week dan is het vast hetzelfde als vorige maand,
Ik had toen zelfs mijn omgeving tot waakzaamheid gemaand,

Ik weet wel dat ik wil dat ik blijf,
Maar wie helpt mij bij mijn verblijf?

Om die te vinden hoef ik eigenlijk niet zo ver te zoeken,
Ik hoef maar te kijken naar diegenen die mij zoeken,

En hoe vind ik die dan,
Daar kom ik achter als ik denk dat ik echt niet meer verder kan,

Soms is het alleen die aai over je bol,
En dan slaat mijn hart weer als een kind op hol,

Die kleine bevestiging van mijn bestaan
En ik kan de wereld weer aan.

Er zijn nog ongelooflijk veel mensen die in mij geïnteresseerd zijn,
En door ze toe te laten voel ik vast en zeker veel minder pijn.

Het verlies van de één is een kans voor de ander
Als ik me dat realiseer en ernaar leef vind ik vast de ander

En het is dan alsof ik de ander al jaren ken
Komt dat misschien doordat ik mezelf in de ander herken?

En morgen gaat het vast een stuk beter met mij
Want dan weet en voel ik me vrij

Ik weet zeker dat ik weer vrij kan hopen en verlangen
Want ik kan lopen en houd mijzelf niet langer gevangen

Kijk naar jezelf en zeg hardop wat jij wilt van het leven,
Want het is het leven zelf niet om het even.

De aai over je bol krijg je niet meer van die ‘ouwe’,
Hij/zij is er wel altijd om van je te ‘houwe’

Praat over jezelf en waar het voor jou omgaat,
Laat de ander echt zien waar het bij jou om gaat.

Wie aait er dan nog wel over mijn bol denk je wellicht,
En weet je, soms zit die gewoon verpakt in een gedicht.

ãHans de Boers 18122006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten